Projekt (Výzva 2015) „Praktikum našich oborů v Dolním Sasku“

Z výzvy Erasmu+ nám byl schválen projekt na dva roky jak pro oba naše obory Sociální činnost, tak tentokrát poprvé i pro obor Zdravotnický asistent. Žáci obou oborů mohou tedy uskutečnit na jaře v roce 2016 a 2017 odbornou praxi v Dolním Sasku a tím tak navázat na již pětiletou spolupráci s odbornými školami v Rotenburgu, Wilhelmshavenu a Wittmundu.

Mgr. Jana Kocichová, koordinátor projektu

Tento projekt bude realizován za finanční podpory Evropské unie.

Výzva 2015  VIDEO (CELÝ PROJEKT)

Články v regionálních novinách

​​​​​​​

Říjen 2015

Velká radost žáků jedoucích do Německa

Dne 6. 11. vyhlásila ředitelka školy na společném slavnostním setkání všech studentů naší školy jména 12 vybraných žáků, kteří pojedou opět do Německa na tříměsíční odbornou stáž, a to v měsíci červnu 2016 v rámci programu Erasmus+, projektu pod názvem „Praktikum našich oborů v Dolním Sasku“.

Vybráno bylo dohromady 12 žáků a 4 náhradníci.

Tito žáci budou pokračovat v intenzivní přípravě v německém jazyce od ledna do května 1x týdně mimo vyučování.

Velkou radost zakončila společná fotka těch, co byli již v Německu, s německými žákyněmi a těmi, kteří do Dolního Saska teprve pojedou v červnu.

Mgr. Jana Kocichová, koordinátor projektu

Červen 2016

Od 7.6. 2016 začala probíhat naše třítýdenní praxe v Dolním Sasku. Bydlíme ve třech městech: Wilhemshaven, Esens, Rotenburg.

Pracujeme v domovech pro seniory, v zařízeních pro handicapované, ve stacionáři. Překonaly jsme úspěšně jazykovou bariéru díky vstřícnému personálu a dovednostem získaným během praxe u nás. Těší nás, že jsou s námi spokojeni. Volný čas trávíme poznáváním blízkého okolí. Jsme moc rády za tuto zkušenost.

Všechny doma zdravíme těšíme se na Vás.

Aktuality z odborné praxe v Německu

Tak vás opět všechny moc zdravíme. Vlastně ,,MOIN" ...takto zdraví v oblasti Ostfriesland.
Pomalinku se přibližujeme k závěru naší praxe v Dolním Sasku.
S personálem a obyvateli, tak se tady klientům říká, jsme se velmi spřátelily. Dovedete si tedy představit, jak bude těžké naše loučení.
Víkendy trávíme na různých výletech. Navštívily jsme Holandsko, ZOO, ostrov Langoog, historické mlýny, přístav a pláž v Bensersiel.
S německými žáky jsme strávily čas ve škole, dále při sportovní akci na lodích a slavnostní večeři.
Měli jsme tady také návštěvu paní ředitelky Pavlátové a pana Gajdy, kteří zde byli projednat a podepsat smlouvy o další spolupráci. Dokonce jsou tady slavní a je o nich článek v regionálních německých novinách. Byli zde také na kontrole naší praxe. V zařízení nás před nimi pochválili, tak nás to potěšilo.
Čeká nás přesun do Brém a návštěva Hamburku. Už se těšíme.
Zasíláme ještě pár fotek z našeho pobytu tady.
Mějte se pěkně a brzy na shledanou.
Tschechische Schülerinnen aus Frýdek-Místek :)

Naše poslední dny v Dolním Sasku

Tak a už jsme doma. Tři týdny utekly jako voda a my jsme se všechny vrátily. Během našeho pobytu v Německu jsme získaly spoustu nových zkušeností a zážitků.

I poslední víkend jsme si náležitě užily. Všechny jsme se přesunuly společně do Brém, kde jsme si prošly historickou část města a zbyl i nějaký ten čas na poslední nakupováni. Dále jsme navštívily Hamburg, kde jsme si prošly přístav, projely se lodí, viděly jsme průmyslovou část města a poté následovala vyhlídková cesta autobusem po městě.

Cesta zpátky domů byla trošku trnitá. Poté, co jsme se dopravily na letiště, nám zrušili náš let z Hamburgu do Prahy, a tak jsme musely letět do Prahy přes Mnichov, kde jsme přestoupily z letadla do letadla. Ale i když jsme domů dorazily s malým zpožděním, úsměv na tváři nám stále zůstal.

Všechny jsme moc rády, že jsme se tohoto projektu mohly zúčastnit a teď už je jen potřeba dořešit pár posledních věcí, abychom mohly projekt uzavřít a vzpomínat na ty tři týdny plné skvělých zážitků.

Lenka Lisztwanová

Výlety

Během týdne po praxi jsme navštěvovali zajímavá místa kolem města Rotenburg, Esens. Ve městě Wilhelmshaven jsme viděli námořnické muzeum a vodní svět. O víkendu jsme navštíili Hamburg, Brémy, ostrov Langeoog. Akce s partnerskými školami byly také velmi zajímavé. Například plavba na kánoji společně s německými žáky. Také odborné exkurze v zařízeních sociální a zdravotní péče byly velmi zajímavé. Navštívili jsme například hospic. Vyšel také článek o naší návštěvě v regionálních novinách. Během téo návštěvy jsme si plánovali spolupráci do budoucna a návštěvu našeho hospice ve Frýdku Místku. Vedení hospice v Jeveru má zájem přijet k nám do Frýdku Místku do hospice.

VIDEO

Září 2016

Od 13. 9. začala naše druhá odborná praxe v Německu.

Odborná praxe skupinky z Esens

13. 9. 2016 začalo naše opravdové dobrodružství, ale napřed vás všechny moc zdravíme, vlastně ... MOIN - takto se zdraví tady u nás v Esens.

Sotva jsme začaly naše malé dobrodružství a už jsme získaly spoustu zkušeností, zážitků a hlavně nová přátelství.

S milým personálem a obyvateli zařízení jsme se velmi spřátelily. Už teď víme, jak hrozně těžké bude naše loučení.

Pečujeme především o seniory s demencí. Velice se nám líbí přístup personálu k těmto obyvatelům (jak jim zde říkají).

Nejsme tady ještě ani týden a už jsme byly několikrát u moře, v malé domácí zoo, navštívily jsme mlýn a také jsme poobědvaly v pěkných restauracích.

Zítra se poprvé sejdeme s druhou skupinou ve WILHELMSHAVENU a moc se těšíme.

Ještě jednou děkujeme paní učitelce Kocichové, Gojové a paní ředitelce za možnost zapojení do tohoto projektu.

Danke schön :)

Kristýna Kuchejdová, Zuzana Berská, Adéla Benková, Alžběta Furdzová, Anna Byrtusová, Barbora Čekalová´

Odborná praxe žáků v Rotenburgu

Hallo!
Posíláme pozdrav od nás z Rotenburku, kam jsme přijely v úterý 13. září. Naše skupina byla vybrána na konci školního roku. Musely jsme se jazykově vzdělávat přes prázdniny, ale jsme si jisté, že to za tuto námahu stálo. V týdnu máme jeden den školu, každé úterý. Věnují se nám učitelé, kteří vyučují pečovatelství a somatologii, nebo pan učitel Kremer, který nás učí němčinu. Ta je zaměřená na pečovatelství. V této hodině, jsme jen my.
Praxi si tady nemůžeme vynachválit. Pracujeme v zařízeních pro seniory, v zařízeních pro hendikepované, specializující se na volnočasové aktivity. Starají se o nás tady perfektně a všichni jsou moc milí. Už po prvním dni jsme se do toho zamilovali.

Rotenburg je velice hezké a klidné městečko, které zvládnete projet na kole za hodinu. (Když se po cestě ztratíte jako my). Zatím jsme natolik spokojené, že cesta domů nepřipadá v úvahu. Počasí nám krásně přálo, teprve dnes se ochladilo.

Užily jsme si první společný víkend ve Wilhelmshavenu, kde jsme si odpočinuly u moře, sice cestování bylo náročnější, ale my jsme silný tým.

Snad se máte u nás v Česku stejně dobře, jako my, tady v Německu

die herzliche Grüße
Kristy, Veruš, Baruš a Baruš, Kristýna a Hanka

Hallo, opět posíláme nové info z Esens!!!

WILHEMSHAVEN

Čekalo nás o víkendu brzké vstávání, ale přineslo to mnoho krásných zážitků. Hned na nádraží jsme se setkali s druhou skupinou, kde následovala velká objetí. Společně jsme se vydali na procházku po pobřeží pláže. Obdivovali jsme krásný příliv a tuleně čvachtající se ve vodě J. Navštívili jsme muzeum lodí a akvárium. Krásný den jsme završili skvělou velkou zmrzlinou.

ŠKOLA

Hned na začátku jsme se všichni vzájemně představili. Poté následovala hodina psychologie, vedená zajímavou vyučovací metodou. Probírané téma byl syndrom vyhoření a osobnost člověka dle Z. Freuda. Další hodinu jsme strávili v praktické výuce a tématem byla Kinestetika (přesuny klientů), což pro nás bylo velmi přínosné. Budete mít příležitost si to prohlédnout na fotkách a předvedeme také praktické ukázky v hodině. A hodina německého jazyka v Rotenburgu byla prostě úžasná.

DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ

Byly jsme pozvány na DOD školy ve Wittmundu, kde nám byly představeny všechny obory školy. Byl zde také zástupce z ministerstva školství a dozvěděly jsme se, že se chystají nové změny ve vzdělávání, a že se budou slučovat obory. Paní nám řekla, že obor Altenpflegerine (zdravotník pro péči o seniory) již nebude a bude pro tři obory stejný název. Absolventi studia budou pracovat nejen v domově pro seniory, ale také v nemocnici. Úplnou náhodou jsme ve škole narazily na německou studentku, která uměla velice dobře česky. Její maminka pochází z ČR. Všichni jsme si postěžovali, že v Německu neprodávají kofolu, rohlíky, šťávu a neví, co je to párek v rohlíku J

Všechny zdravíme a doufáme, že se v Česku máte stejně dobře jako my v Německu.

PS: Viděli jste pohled, který jsme vám poslaly?

Barča, Kika, Bety, Anička, Aďa, Zuzka

Hallo z Rotenburgu!
Předem Vás všechny moc zdravíme.

Začíná se nám to tady pomalu krátit. Každý den, včetně úterý, trávíme v našich zařízeních. Každé zařízení má svůj chod a specializaci.

Lebenshilfe je soukromé zařízení pro seniory a osoby s hendikepem. Praxe je zaměřena hlavně na volnočasové aktivity, rehabilitace, rozvoj jemné a hrubé motoriky, podávání stravy, komunikaci a drobné hygienické úkony. Praxe zde začíná v 8:30 a končí v 16:30. Každý den je zde ale spousta práce a díky tomu zde čas utíká velmi rychle. Všichni jsou tu ale hrozně milí a ohleduplní. Nemůžu si praxi zde vynachválit.

Tine-Albers-Haus je domov pro seniory s pečovatelskou službou. Naše praxe se zaměřuje na základní ošetřovatelskou péči a na komunikaci pacienta. Mezi ně patří hygiena, podávání léků a stravy, polohování a doprovázení pacienta k lůžku. Každé pondělí, středu, čtvrtek a pátek nám směna začíná v 8:00 a končí ve 14:00 hod. Personál v zařízení je velmi vstřícný a milý, a proto se nám tam pracuje velmi dobře.

Rotenburger Werke je diakonické zařízení pro osoby s hendikepem. Toto zařízení je zaměřeno na různé práce pro tyto osoby. Já jsem zrovna na místě, které je určeno pro průmyslové práce (balení, označování a montáž). Má praxe je zařazena do volnočasových aktivit, kde hendikepovaným s jejich prací pomáhám. Praxe zde začíná v 8:00 a končí ve 14:00, kromě pátku, kdy končím ve 12:00. Každý je tady hodný a ochotný, takže se mi tady opravdu líbí.

Haus am Bahnhof je dům s pečovatelskou službou pro seniory. Praxe je zaměřena hlavně na základní ošetřovatelskou péči. Během praxe se také můžeme setkat s měřením tlaku, podáváním inzulinu, s výměnou stomického sáčku a péčí o PEG. Praxe zde začíná v 6:30 a končí ve 13:00. Vstávání je tudíž dosti náročné, nicméně i přes jazykovou bariéru je personál velice milý a ochotný.

Praxe nás tady opravdu baví ale každý den je náročný a složitý. Dostatek motivace nám pomáhá si udržet dobrou náladu, vytrvalost a spokojenost.

Děkujeme, že nám škola umožnila tuto praxi v Německu.

Všem posíláme die herzliche Grüße.

Krista, Barča, Verča, Barča, Hanka a Krista

Nejprve Vás zase všechny moc zdravíme!

Nikdo se ani nenadál a tři týdny utekly jako voda, avšak i poslední víkend jsme si naplno užily.

V pátek jsme měly poslední pracovní den ve svých zařízeních, kde jsme se rozloučily s našimi spolupracovníky, obyvateli i s vedením. Udělaly jsme celkové hodnocení naší třítýdenní praxe v Německu a začaly jsme se pomalu balit. Odpoledne jsme se naposledy prošly po našem krásném městečku, abychom udělaly radost nejen našim rodinám, ale i přátelům a učitelům. Večer jsme zakončily poslední příjemnou, společnou večeří v naší nejoblíbenější restauraci „Harmonie“.

Sobotní den byl započat snídaní v Rotenburgu, výletem na rašeliniště společně s paní Kerstin Meyer, která nám tento výlet velice obohatila svou přítomností. Poté jsme se přesunuly s paní Monikou Ratering na projížďku na koních. Byla to velice příjemná zkušenost a velmi se nám líbila. Nedělní den byl věnován cestování z Rotenburgu do Brém.

V Brémách jsme se ubytovaly v Jugendherberge a vydaly se na plavbu lodí. Počasí nám moc nepřálo, ale my se tím nenechaly rozhodit. Další den ráno jsme cestovaly do Hamburku, jehož značnou část jsme viděly nejen ze střechy vyhlídkového autobusu, ale i z paluby lodě.

Celý den jsme zakončily v čínské restauraci s česky hovořící obsluhou, která byla velice vstřícná a ochotná. Po náročném výletním dni jsme se vydaly na ubytovnu do svých postelí, abychom se mohly vyspat na další den, který byl věnován cestě domů.

Cesta domů byla náročná a únavná, ale přesto nám utekla velice rychle. Byly jsme zde překvapeny změnou počasí.

Celý tento pobyt v Německu, zprostředkovaný Erasmem+, nám přinesl spoustu nových zkušeností, poznatků, zážitků a nových přátel. Ještě jednou moc děkujeme škole za tuto příležitost zúčastnit se tohoto projektu a paní učitelce Gojové děkujeme za krásně prožité tři týdny v Rotenburgu.

S velikým poděkováním zúčastnění žáci

Zdravíme všechny z České republiky! Vlastně už z Frýdku-Místku!

Naše pocity? Byly to tři úžasné týdny, které uběhly jako voda. Německo a lidé v něm nám budou moc chybět. Byl to zážitek, na který budeme vždy s láskou vzpomínat.

Na tyhle tři týdny se nezapomíná!

PRAXE

První dny nebyly jednoduché, ale snažily jsme se, jak nejlépe jsme uměly.

Personál byl vždy nápomocný, respektoval naše schopnosti a byl vždy ochoten nám pomoci.

Den ode dne byla praxe a mluvení či dorozumívání v němčině lehčí.

Staraly jsme se o seniory a zabývaly jsme se i problematikou, např. demence, Parkinsonovy choroby, dekubitů…

Nejvíc nás zaujal přístup personálu (nejen pečovatelek, ale i např. kuchařek) ke klientům. Všichni byli samý úsměv a milá slůvka. Nechyběly ani doteky, milé přezdívky a kamarádský vztah. Tyto přístupy bychom přály klientům i v našich zařízeních.

Celá praxe byla pro nás velmi obohacující, nejen jazykově, ale i lidsky.

Co jsme dělaly: hygienu, podávání stravy (i do PEGu), léků (inzulín), měření krevního tlaku, ošetřování stomie, převazy, polohování a mnoho dalších činností.

Domů jsme se vrátily se spoustou zkušeností a zážitků.

LANGEOOG (ostrov)

V neděli nás čekala projížďka lodí na ostrov Langeoog, kde jsme si půjčily kola a projely si část ostrova, našly úchvatnou písečnou pláž. Krásný den jsme zakončily dobrým obědem.

CAROLINESIEL

Zde jsme navštívily muzeum, které bylo rozdělené do tří budov. Muzeum bylo zajímavé námořnickou tématikou a dřívějším životem v této oblasti. Zaujaly nás, jak jinak, také různé staré zdravotnické pomůcky (injekční stříkačky, léky, inzulínové pero…).

Barča, Kika, Bety, Anička, Aďa, Zuzka

FOTOGRAFIE

Říjen 2016

Konference Ostrava

V měsíci říjnu proběhla konference Gerontologických Dnů v Ostravě. V rámci studentské sekce opět vystupovali také naší žáci s prezentacemi a videem. Ostatním studentům s regionu sdělili své poznatky ze zahraniční odborné praxe se seniory.

Prosinec 2016

Den otevřených dveří SZŠ

Každý rok na podzim a v prosinci probíhá Den otevřených dveří, kde prezentujeme naše projekty Erasmus+.

Slavnostní setkání na Frýdeckém zámku

Dne 9. prosince se na frýdeckém zámku uskutečnilo setkání žáků a učitelů naší školy, aby si připomněli 65. výročí existence školy. Současně byl při této slavnostní příležitosti několika žákům předán mezinárodní doklad o proběhlé zahraniční odborné praxi.

Z výzvy Erasmus+ nám byl schválen projekt (Výzva 2015) „Praktikum našich oborů v Dolním Sasku“, a to na dva roky a pro oba naše obory - Sociální činnost a Zdravotnický asistent. 24 žáků obou oborů tak mohlo uskutečnit v červnu a září 2016 odbornou praxi v Dolním Sasku a tím navázat na již pětiletou spolupráci s odbornými školami v Rotenburgu, Wilhelmshavenu a Wittmundu. Při slavnostním setkání byl těmto žákům na frýdeckém zámku slavnostně předán Europass mobility, což je mezinárodní doklad o absolvované zahraniční praxi.

V tento slavnostní den zároveň vyhlásila ředitelka školy jména dalších žáků, kteří byli vybráni na příští třítýdenní odbornou stáž v Německé spolkové republice, na kterou pojedou v březnu 2017 v rámci programu Erasmus+, projektu (Výzva 2016) pod názvem „Péče o seniory v Dolním Sasku“. Na konci setkání si ti, kteří teprve pojedou, a žáci, kteří již byli na odborné praxi v Dolním Sasku, vytvořili společnou fotografii. Vybraní žáci budou pokračovat v intenzivní přípravě v německém jazyce od ledna do odjezdu 1x týdně mimo vyučování.